Bezoekers die in Disneyland Resort Anaheim van Chicken Nuggets en frietjes genieten, vullen niet alleen hun maagjes om een dag in het park door te brengen, ze helpen ook de Disney Railroad treinen rijden. Woensdag 28 januari 20096 reden de vijf Disneyland Railroad treinen op biodiesel die gemaakt was met olie afkomstig uit de restaurants en hotels van het resort.
In 2007 had men reeds geprobeerd om met op soja gebaseerde biodiesel te rijden maar dit werd in november 2008 afgevoerd omwille van de problemen om de brandstof ondergronds op te slaan. Terwijl de treinen terug op gewone diesel reden, stak men de koppen bij elkaar en kwam men op het idee om afgedankte bakolie te recycleren en om te vormen tot biodiesel voor de treinen.
"Een pluspunt van deze nieuwe vorm van biodiesel is dat men niet langer gebruik maakt van voedsel voor de productie van de biobrandstof. Er is geen soja geteeld om onze treinen te doen rijden. We generen de brandstof uit gebruikte olie." aldus Frank Dela Vara, Disney’s director of environmental affairs
Vaten met gebruikte olie zijn overgebracht naar de Coachella Valley waar ze gemengd zijn met een klein beetje diesel. Vervolgens is dit mengsel terug naar Disneyland gebracht. Eventueel zal deze biodiesel op termijn ook gebruikt worden voor de Mark Twain, sommige reinigingsapparaten, … Het gebruik van deze gerecycleerde biobrandstof is een onderdeel van de voortdurende inspanningen van Disneyland Resort Anaheim om het hergebruik en de recyclage van materialen die anders op stortplaatsen zou belanden of afgevoerd worden naar de oceaan te stimuleren. Vorig jaar won Disney een milieu-award voor de recyclage van 7,6 miljoen flessen en blikjes.
De Disney Railroad die naar schatting 6,6 miljoen bezoekers per jaar vervoerd, verbruikt ongeveer een 200.000 liter brandstof per jaar. Men verwacht dat het resort genoeg olie zal kunnen recycleren om hieruit ongeveer de helft van de nodige brandstof te kunnen genereren. Dus hoe meer frietjes, hoe meer brandstof. Men hoopt dat men de gasten hiermee zal kunnen motiveren om meer gefrituurd eten te kopen want hoe meer frietjes, hoe meer brandstof. Het park verwacht hiervan ook een kostenbesparing.
De omschakeling naar 100 procent biodiesel duurt een paar weken. De gasten hebben evenwel niets gemerkt van de omschakeling. Er zijn slechts een paar kleine aanpassingen aan de motor nodig en die waren al gebeurd in 2007 toen men met de op soja gebaseerde brandstof reed. Volgens Dela Vara zal men wanneer men het gebruik van gewone diesel afbouwt en de treinen uitsluitend op biodiesel rijden een frietgeur waarnemen. Toen men met de sojabiodiesel reed, dan waren er een aantal mensen die zeiden dat ze de geur van diesel die hen aan hun kindertijd deed denken, misten. Maar volgens Dela Vara zullen de kinderen nu nieuwe herinneringen hebben die gepaard gaan met een milieubewustere geur.
Wanneer dit een succes wordt, dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat ook de Disney Railroad in Disneyland Resort Parijs in de toekomst op biodiesel gaat rijden.
In 2007 had men reeds geprobeerd om met op soja gebaseerde biodiesel te rijden maar dit werd in november 2008 afgevoerd omwille van de problemen om de brandstof ondergronds op te slaan. Terwijl de treinen terug op gewone diesel reden, stak men de koppen bij elkaar en kwam men op het idee om afgedankte bakolie te recycleren en om te vormen tot biodiesel voor de treinen.
"Een pluspunt van deze nieuwe vorm van biodiesel is dat men niet langer gebruik maakt van voedsel voor de productie van de biobrandstof. Er is geen soja geteeld om onze treinen te doen rijden. We generen de brandstof uit gebruikte olie." aldus Frank Dela Vara, Disney’s director of environmental affairs
Vaten met gebruikte olie zijn overgebracht naar de Coachella Valley waar ze gemengd zijn met een klein beetje diesel. Vervolgens is dit mengsel terug naar Disneyland gebracht. Eventueel zal deze biodiesel op termijn ook gebruikt worden voor de Mark Twain, sommige reinigingsapparaten, … Het gebruik van deze gerecycleerde biobrandstof is een onderdeel van de voortdurende inspanningen van Disneyland Resort Anaheim om het hergebruik en de recyclage van materialen die anders op stortplaatsen zou belanden of afgevoerd worden naar de oceaan te stimuleren. Vorig jaar won Disney een milieu-award voor de recyclage van 7,6 miljoen flessen en blikjes.
De Disney Railroad die naar schatting 6,6 miljoen bezoekers per jaar vervoerd, verbruikt ongeveer een 200.000 liter brandstof per jaar. Men verwacht dat het resort genoeg olie zal kunnen recycleren om hieruit ongeveer de helft van de nodige brandstof te kunnen genereren. Dus hoe meer frietjes, hoe meer brandstof. Men hoopt dat men de gasten hiermee zal kunnen motiveren om meer gefrituurd eten te kopen want hoe meer frietjes, hoe meer brandstof. Het park verwacht hiervan ook een kostenbesparing.
De omschakeling naar 100 procent biodiesel duurt een paar weken. De gasten hebben evenwel niets gemerkt van de omschakeling. Er zijn slechts een paar kleine aanpassingen aan de motor nodig en die waren al gebeurd in 2007 toen men met de op soja gebaseerde brandstof reed. Volgens Dela Vara zal men wanneer men het gebruik van gewone diesel afbouwt en de treinen uitsluitend op biodiesel rijden een frietgeur waarnemen. Toen men met de sojabiodiesel reed, dan waren er een aantal mensen die zeiden dat ze de geur van diesel die hen aan hun kindertijd deed denken, misten. Maar volgens Dela Vara zullen de kinderen nu nieuwe herinneringen hebben die gepaard gaan met een milieubewustere geur.
Wanneer dit een succes wordt, dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat ook de Disney Railroad in Disneyland Resort Parijs in de toekomst op biodiesel gaat rijden.
No comments:
Post a Comment